⚠ De aanvraag is altijd gratis en vrijblijvend.
passende notarissen in je mail
besparen op een notaris afspraak
nieuwe afspraken in de afgelopen week
Alleen KNB notarissen
passende notarissen in je mail
besparen op een notaris afspraak
nieuwe afspraken in de afgelopen week
Alleen KNB notarissen
Wat doet een notaris?
De taken van een notaris
Notarissen zijn wettelijke vertegenwoordigers die je informeren over de rechten en plichten van elke partij. Notarissen stellen rechtgeldige documenten op zoals leveringsakte, testament en hypotheekakte. Hierin worden afspraken tussen verschillende partijen rechtsgeldig vastgelegd, bij woningen is dit vaak tussen verkoper en koper. Dat is handig als een partij aan bepaalde verplichtingen moet voldoen.
Naast het schrijven en ondertekenen van documenten zijn notarissen ook verantwoordelijk voor het certificeren van de handtekening, naam, identiteit en woonplaats. Zo waarborgen ze de authenticiteit van documenten waarin afspraken tussen de partijen onder ede worden vastgelegd. Een gewaarmerkt document zal altijd als zodanig worden erkend door de autoriteiten (rechtsgeldigheid), omdat notarissen deze garantie geven met hun handtekening en zegel.
> Lees hier meer over wat een notaris doet
Is een notaris verplicht bij het kopen van een huis?
Bij de aankoop van een woning is een notaris verplicht. De keuze van de notaris zal je al moeten doorgeven, bij het tekenen van de koopovereenkomst. Om de aankoop van je nieuwe woning bindend te maken is een leveringsakte verplicht en mocht je een woning aankopen met een hypotheek zal de hypotheekakte ook worden gepasseerd bij de notaris. Alleen een notaris heeft de wettelijke bevoegdheid om deze rechtsgeldige akten op te stellen. Voor het opstellen van de leveringsakte en/of hypotheekakte werken notarissen vaak met een vasttarief.
Verschillende akten bij een woning
-
Koopakte (koopovereenkomst)
In de koopakte stemmen verkoper en koper in met de voorwaarden van de verkoop. De overeenkomst kan dan worden geregistreerd bij het Kadaster en wordt bindend voor beide partijen. Het voordeel van registratie is dat de koper gedurende 6 maanden beschermd is. Gedurende deze periode kan niemand hem of haar het eigendomsrecht ontnemen. Na 6 maanden heeft hij of zij een vrijstelling die Vormerkung wordt genoemd. Hij of zij is dan volledig beschermd tegen iets wat tijdens deze 6 maanden met het eigendom gebeurt.
Kosten Koopakte: 100 tot 400 euro
> Lees hier meer over een koopakte
-
Akte van hypotheek (hypotheekakte)
Een hypotheekakte is een akte waarin de voorwaarden van een hypothecaire lening zijn vastgelegd. De hypotheekakte wordt gewoonlijk opgesteld door een notaris. Een hypotheekakte is vaak tussen de hypotheekgever (bijvoorbeeld een huis als onderpand) en hypotheeknemer (Bank of verzekeringsmaatschappij).
Kosten akte van hypotheek: 500 tot 1.100 euro
> Lees hier meer over akte van hypotheek
-
Akte van levering (leveringsakte)
De akte van levering wordt opgemaakt door de notaris en ondertekend door de verkopende en kopende partij. Een afschrift van de akte wordt ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster. Op dat moment gaat de eigendom van het onroerend goed over op de nieuwe eigenaar.
Kosten akte van levering: 520 tot 1.600 euro
> Lees hier meer over wat een akte van levering is
-
Akte van levering & Akte van hypotheek
Bij het kopen van een woning met een hypothecaire lening worden deze twee akten gepasseerd. De akte van levering zal eerst plaatsvinden met verkopende en kopende partij. Na het leveren van de woning, zal de verkopende partij vertrekken en zal de kopende partij alleen met de notaris de akte van hypotheek doornemen en ondertekenen.
Kosten akte van levering & akte van hypotheek: 900 tot 3.500 euro
-
Hypotheekakte en royement (oversluiten hypotheek)
Bij een hypotheekakte en royement, sluit je een nieuwe hypotheekakte af, en de oude akte schrijf je uit (royement) Er zijn verschillende redenen waarom je hypotheek zou willen herfinancieren. De voorkomendste reden is dat de rente op uw hypotheek is gedaald sinds je een lening bent aangegaan. Dit komt omdat de rente in de loop van de tijd is gestegen en gedaald.
Kosten akte van hypotheek & royement: 780 tot 1.300 euro
> Lees hier meer over het oversluiten van een hypotheek
-
Akte van verdeling
Een akte van verdeling komt het meest voor bij scheidingen en de lasten van een op twee namen staan. Dit wordt bij een akte van verdeling verdeelt en notarieel vastgelegd.
Kosten van verdeling: 900 tot 1.650 euro
Notarissen vergelijken
HuisAssist vergelijkt gratis en vrijblijvend notarissen die voornamelijk gespecialiseerd zijn in het opstellen van akten rondom de woning. Op basis van prijs, kwaliteit, afstand en bereikbaarheid. De kosten van een notaris hangen af van de werkzaamheden. Wanneer je notarissen vergelijkt met HuisAssist kun je direct de totale kosten bekijken, met de garantie dat deze kosten later niet hoger uitvallen. Het vergelijken van Notarissen bij HuisAssist werkt erg eenvoudig, vul je gegevens in en een van onze huisassistenten neemt vrijblijvend contact op om de vergelijking compleet te maken.
Onafhankelijke assistentie
HuisAssist biedt gratis en onafhankelijke assistentie bij het vinden van een passende notaris. Ben je op zoek naar een professionele notaris voor een akte rondom een woning? Dan bent je bij ons aan het juiste adres. Via HuisAssist vergelijk je gratis en vrijblijvend ervaren notarissen die je kunnen voorzien van een deskundig advies en een efficiënte dienstverlening.
Onze notarissen hebben jarenlange ervaring in het verrichten van notariële aktes voor verschillende situaties, zoals het opstellen van een koopakte, het opmaken van een testament of het verlenen van rechtsgeldige volmacht. Uiteraard werken alle notarissen volgens de wet- en regelgeving en houden rekening met uw specifieke wensen en behoeften. Zo bent je verzekerd van een zorgvuldig en eerlijk afhandeling van je zaken.
Bij HuisAssist kunt je ook terecht voor advies en/of het vergelijken van andere diensten zoals taxateurs, bouwkundige keurders of wil je juist verduurzamen? Bij HuisAssist helpen we je graag verder!
Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie of vergelijk direct de best passende notarissen.
Hoe vind ik een notaris?
Vul je gegevens in
Ontvang de drie notarissen per mail
Jij kiest de juiste notaris
Notaris neemt contact op
[masterslider id=”10″]
Waarom een notaris via HuisAssist?
Veelgestelde vragen
Ja, de notaris zorgt naast het in orde maken van de benodigde akten voor juridisch advies. De notaris helpt mensen bij het aan- en verkopen van een huis om de afspraken rechtsgeldig en bindend te maken. Dit geldt niet alleen voor de koop- en leveringsakte, denk bijvoorbeeld ook aan een samenlevingscontract.
Ja, de leveringsakte en de hypotheekakte zijn allebei verplicht en worden allebei opgesteld door een notaris. Er is geen andere mogelijkheid om de aankoop bindend te maken.
De prijs van een notaris is erg afhankelijk van welke aktes er opgemaakt moeten worden. De kosten van een hypotheekakte liggen tussen de € 600 en € 1.100. Bij een hypotheek- en leveringsakte liggen de prijzen van de notaris tussen de € 1.300 en € 2.100.
Er zijn verschillende manieren hoe notariskantoren werken. De prijs van diverse notariskantoren is erg laag, omdat alle aktes via één centraal punt worden opgemaakt. Wanneer je juist meer service verwacht kun je beter een notaris kiezen met wie je direct kunt schakelen. Dit heeft voordelen wanneer je veel verschillende aktes moet laten opmaken. Laat je dus goed informeren met wat voor een notariskantoor je werkt.
Ja, de kosten voor de notaris zijn volledig fiscaal aftrekbaar.
BLOG