Je eerste huis kopen?
Bekijk de stappen gedurende het hele traject van een nieuw huis
Traject van een nieuw huis kopen
Spannend, een huis kopen.
Nog nooit een huis gekocht? Je eerste huis kopen is voor velen een spannende onderneming. Een huis kopen is namelijk een grote financiële investering en kost veel tijd. Het gehele traject kan worden opgedeeld in de aankoop en de verhuizing. Het aankoopproces begint bij financiële inventarisatie en eindigt bij de overdracht. Na de overdracht begint het verhuisproces waarbij de nieuwe woning wordt ingericht en aangepast op jouw wensen.
Het stappenplan hieronder informeert je over alle stappen in het traject van een nieuw huis: van financieel inventariseren tot een nieuwe internet- en TV-aanbieder. Zo ga je goed voorbereid het traject in en weet je precies wat je te wachten staat.
Wil je meteen het traject starten?
Start jouw zoektocht!
Aankoopproces
Financiële inventarisatie
De zoektocht naar een geschikte woning begint met een financiële inventarisatie. In een financiële inventarisatie bereken je hoeveel je kunt lenen en wat dan je maandelijkse lasten worden. Dit kan je zelf berekenen of hulp inschakelen van een hypotheekadviseur.
Een hypotheekadviseur helpt je bij het vinden van de best passende hypotheek en geldverstrekker in jouw situatie. In het persoonlijke hypotheekadvies wordt niet alleen de hoogte van de rente meegenomen maar ook alle voorwaarden en regels.
Met de huidige regelgeving mag de hypotheek niet hoger zijn dan de waarde van het huis. Overige kosten, zoals notariskosten moet je zelf financieren. Alleen voor energiebesparende maatregelen worden uitzonderingen gemaakt en is een hogere hypotheek mogelijk.
Hulp bij hypotheekadvies?
Zoek de juiste hypotheekadviseur
De juiste woning zoeken
Na de financiële inventarisatie weet je hoeveel je maximaal kunt uitgeven aan een woning. Vervolgens bepaal je het zoekgebied en zet je alle voorkeuren op een rijtje. Bij het zoeken naar de juiste woning kan je een makelaar inschakelen of zelf te werk gaan.
Aankoopmakelaar
Een makelaar helpt je bij het vinden van de juiste woning aan de hand van jouw voorkeuren en zoekgebied. Een makelaar is goed op de hoogte van de lokale woningmarkt door zijn expertise en netwerk. Hierdoor is de makelaar vaak al eerder op de hoogte van nieuwe woningen op de markt, ruim voordat ze op Funda verschijnen.
> Hulp bij een woning zoeken? Zoek de juiste makelaar
Zelf zoeken
Op het internet zijn veel websites waar koopwoningen worden aangeboden. Hier kan je filteren op jouw zoekgebied en voorkeuren. De grootste online huizensites zijn Funda.nl, Jaap.nl of Huislijn.nl.
Een woning bezichtigen
Als je de juiste woning hebt gevonden, is het tijd voor een bezichtiging. Tijdens de bezichtiging is het belangrijk op de juiste dingen te letten en kritische vragen stellen. Let naast de uitstraling en de locatie ook op de technische en juridische zaken. Hieronder staan tips om je op weg te helpen.
Tips voor de bezichtiging
- De buurt
De buurt bepaalt voor een groot deel de waarde van een huis, daarnaast is het belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij de omgeving. Loop een rondje door de buurt en kijk naar de faciliteiten en de mensen.
- Buitenkant
De buitenkant van het huis wordt vaak over het hoofd gezien. Bekijk de staat van het dak, kozijnen en het schilderwerk. Daarnaast is de ligging van de tuin of het balkon ten opzichte van de zon ook handig om mee te nemen. Bezichtig een huis daarom ook het liefst overdag.
- Binnenkant
Let bij de binnenkant van het huis op de ruimte indeling van de woning, de keuken, de badkamer, de muren en de plafonds. Bezichtig overdag om te zien hoe het daglicht in het huis valt.
- Gas, water en licht
Gas, water en licht zijn extra maandelijkse lasten en variëren per woning. Afhankelijk van hoe de woning wordt verwarmd en zijn warmte vasthoudt. Vraag naar de maandelijkse lasten van de huidige bewoner. Bekijk daarnaast de meterkast en let op de plaatsen van stopcontacten.
- Duurzaamheid
Duurzaamheid is investeren in de toekomst. Een duurzaam huis bespaart je maandelijkse kosten en is in de toekomst beter verkoopbaar. Let op de isolatie van de muren, het dak en de ramen. Kijk daarnaast of het huis groene energie opwekt, door middel van zonnepanelen of een warmtepomp.
Elk huis heeft een energielabel, dat het energieverbruik van het huis aangeeft. Dit energielabel moet aan de koper worden laten zien. Naast het verbruik staat op het energielabel aangegeven welke duurzame oplossingen er voor het huis geschikt zijn.
Hulp nodig?
Zoals je ziet zijn er veel punten waar je op moet letten tijdens een bezichtiging. Een aankoopmakelaar gaat mee naar de bezichtiging om kritische vragen te stellen en jou te voorzien van advies.
Woning onderzoeken
Onderzoeksplicht
Als koper heb je de plicht om de staat van de woning te onderzoeken. Als je zichtbare gebreken over het hoofd ziet tijdens de bezichtiging komen die later voor je eigen rekening.
Een aankoopmakelaar zorgt ervoor dat je geen gebreken over het hoofd ziet. Met zijn expertise en neutrale blik voorkom je onzekerheid over de staat van de woning.
Mededelingsplicht
De verkoper heeft een mededelingsplicht. De verkoper is verplicht alle informatie te verstrekken die voor jou als koper belangrijk kan zijn, hieronder vallen ook gebreken. Vaak zijn niet alle gebreken bekend bij de verkoper, vandaar dat eigen onderzoek belangrijk is.
Clausules
Clausules kunnen worden opgenomen in de koopovereenkomst om te voorkomen dat de verkoper aansprakelijk is voor gebreken van de woning. Let als koper extra goed op als dit het geval is.
Een aankoopmakelaar heeft ervaring met clausules en kan beoordelen of een bouwkundige keuring nodig is.
Energielabel
Elk huis heeft een energielabel en geeft het energieverbruik van het huis aan. Naast het verbruik staat op het energielabel aangegeven welke duurzame oplossingen er voor het huis geschikt zijn. De verkoper moet het energielabel aan de koper laten zien. Echter, officieel pas tijdens de overdracht met de notaris. Zorg dat je als koper al ten tijde van de bezichtiging op de hoogte bent van het energieverbruik.
Appartement kopen: Vereniging van Eigenaren (VvE)
Als je een appartement koopt is het belangrijk om ook naar het onderhoud van het hele gebouw te kijken. Het gezamenlijke onderhoud van het gebouw is de verantwoordelijkheid van de Vereniging van Eigenaren.
Monument kopen
Monumentale panden zijn vaak verbonden aan rechten en plichten. Zorg dat je inzicht krijgt in de monumentale status van het huis. Op Restauratiefonds en monumenten.nl krijg je meer inzicht in monumentale panden.
Een monumentaal pand mag vaak rekenen op veel interesse van kopers. De monumentale status roept echter ook veel vragen op. Wat zijn je rechten en plichten bijvoorbeeld? En wat kan en mag er eigenlijk met zo’n pand? Ook het kostenaspect is vaak een belangrijk vraagstuk, want de monumentale status maakt restauratie kostbaar.
Wanneer je je goed verdiept in de mogelijkheden van een pand met een monumentale status, dan kom je niet voor verrassingen te staan. Op de website van het Restauratiefonds en monumenten.nl vind je nuttige informatie. Een NVM-aankoopmakelaar met specialisme Monumenten kan jou goed adviseren bij de aankoop van een monumentaal pand.
Bouwkundig onderzoek
Een bouwkundige keuring wordt uitgevoerd door een onafhankelijke specialist. In een bouwkundig advies staan de gebreken van een woning en wat voor onderhoud op de korte en de lange termijn nodig is. Een bouwkundig adviseur heeft kennis van specifieke bouwperiodes en kan goed inschatten wat de gebreken zijn. In het bouwkundige advies staan ook de kosten om het huis op te knappen.
Het bouwkundige advies komt van pas tijdens onderhandelingen over de prijs en kan als ontbindende voorwaarde in de koopovereenkomst worden meegenomen. Daarnaast geeft het zekerheid over de bouwkundige staat van het huis.
Onderhandeling
Als je de geschikte woning hebt gevonden, beginnen de onderhandelingen.
Onderhandelingsaanpak
Elke woning vraagt om een andere onderhandelingsaanpak. De aanpak hangt af van de markt, de verkoper en natuurlijk de koper. Een aankoopmakelaar is op de hoogte van de markt en kan goed een realistische prijs inschatten. Bij de onderhandeling horen ook de opleverdatum, de roerende zaken en de ontbindende voorwaarden.
(On)roerende zaken
Onroerende zaken horen bij het huis en vallen onder de koop. Roerende zaken zoals banken, kasten of ander meubilair vallen hierbuiten. Tussen onroerende zaken en roerende zaken zit een grijs gebied wat juridische problemen kan opleveren. Maak daarom een lijst met de verkoper over welke spullen achterblijven, welke met de verkoper meegaan en welke spullen overgenomen kunnen worden.
Ontbindende voorwaarden
Ontbindende voorwaarden zorgen ervoor dat je niet direct vastzit aan de koop van een woning. Deze voorwaarden en de termijnlengte bepaal je voordat je het eerste bod uitbrengt. Dit zijn de meest voorkomende ontbindende voorwaarden:
- Financieringsvoorbehoud
- NVM No Risk-clausule
- Bouwkundige keuring
- Nationale Hypotheek Garantie
- Huisvestingsvergunning
Als je na de termijn nog afziet van de koop betaal je een boete rond de 10% van het aankoopbedrag aan de verkoper. Een aankoopmakelaar helpt je bij het opstellen van ontbindende voorwaarden en houd je op de hoogte van de afloopdatum van de termijn.
Bod uitbrengen
Vervolgens breng je een bod uit bij de verkoper. Dit kan schriftelijk, per mail, telefonisch of soms via de website van de verkoopmakelaar.
Onderhandelen
Het onderhandelen begint als de verkoper een tegenbod uitbrengt of expliciet meldt dat de onderhandeling is gestart. In het geval dat er meerdere onderhandelingen lopen met andere bieders zal de verkoopmakelaar dit laten weten. De verkoper mag de vraagprijs achteraf verhogen of verlagen. Bij veel bieders kan de verkoper een biedingsprocedure wijzigen.
Ondertekenen Koopovereenkomst
Als het bod is geaccepteerd en je bent het eens over de opleverdatum, ontbindende voorwaarden en afspraken over roerende zaken is de onderhandeling voorbij. Om de aankoop definitief te maken, moet de koopovereenkomst worden getekend. De koopovereenkomst wordt vaak door de verkoopmakelaar opgesteld.
Na het ondertekenen van de koopovereenkomst heb je wettelijk nog drie dagen bedenktijd. Binnen die drie dagen kan de koper zonder opgaaf van redenen nog van de koop afzien. In die tijd gaat de koopovereenkomst naar de notaris. Na deze tijd is de koop definitief rond, tenzij er ontbindende voorwaarden van toepassing zijn.
Taxatie woning
Nadat het bod is geaccepteerd, moet de financiering worden rond gemaakt. Een hypotheekverstrekker kan de aanvraag pas goedkeuren als hij weet hoeveel het huis waard is. In de meeste gevallen is daarom een taxatierapport van een gecertificeerde taxateur een vereiste.
Een taxateur schat, volledig onafhankelijk, de waarde van de woning. Hierbij kijkt hij onder andere naar de omgeving en de totale oppervlakte, maar ook naar kenmerken als het energielabel en het bouwjaar om tot een realistische schatting te komen. Makelaars mogen een dergelijk rapport niet opstellen, omdat ze bij de onderhandelingen betrokken zijn.
> Vraag hier direct de goedkoopste taxateurs in de buurt aan
Huis financieren
Hypotheek afsluiten
Op basis van het hypotheekadvies sluit je een hypotheek af die past bij jouw persoonlijke situatie. Dien deze aanvraag tijdig in, want het verwerken van de hypotheekaanvraag duur ongeveer 4 tot 8 weken.
> Nog geen hypotheekadviseur gevonden? Doe direct hier een aanvraag
Overdracht woning
De koop is pas definitief als de hypotheek rond is, de bedenktijd is verstreken en de ontbindende voorwaarden niet meer van toepassing zijn. Pas dan kan de overdracht plaatsvinden.
De notaris is onafhankelijk en onpartijdig en daarom de enige die de juridische zaken rond de overdracht mag regelen. De notaris bewaakt de financiële kant van de overdracht en zorgt dat er gelijk wordt overgestoken.
Een paar dagen voor de overdracht stuurt de notaris je een concept-leveringsakte en een nota van afrekening om deze alvast te controleren. Vlak voor de overdracht controleer je de woning om te zien of deze nog in de afgesproken staat is. Daarna teken je eerst de leveringsakte, waarmee je juridisch eigenaar bent van het huis. Vervolgens teken je de hypotheekakte, waarin de overeenkomst met de hypotheekinstelling staat vastgelegd.
Ten slotte zorgt de notaris ervoor dat je wordt ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster.
Na de overdracht van het huis is het aankoopproces afgerond en begint het verhuisproces.
Verhuisproces
Verhuizing plannen
Als het aankoopproces is afgerond, begint het verhuisproces. Zodra je de sleutels hebt van je nieuwe huis, kun je natuurlijk niet wachten om te verhuizen. Toch raden we sterk aan om de verhuisdatum nog even uit te stellen. Voor de verhuizing moeten namelijk nog een hoop zaken worden geregeld.
Ben je van plan om te verbouwen of te renoveren? In dat geval kun je het beste zoveel mogelijk klussen afronden voor de verhuizing. Kijk bij de volgende stap voor tips bij klussen aan huis.
> Klussen in huis laten doen? Vind een klusser die je kan helpen
Als je een overzicht hebt van de kluswerkzaamheden is het tijd om de verhuisdatum te plannen. Plan je verhuisdatum minimaal 1-2 weken na de laatst geplande kluswerkzaamheden.
Verhuizing: zelf doen of laten doen
Meer dan de helft van de mensen gebruikt een verhuisbedrijf bij de verhuizing. Een verhuisbedrijf neemt een hoop werk uit handen. Bij het vinden van het juiste verhuisbedrijf is het belangrijk om goed naar de prijs te kijken. Er zijn namelijk grote prijsverschillen tussen verhuisbedrijven. Daarnaast is er een verschil tussen Erkende Verhuizers en niet-erkende verhuisbedrijven. Verhuisbedrijven met het Erkende Verhuizers keurmerk zijn vaak duurder maar bieden een hoop zekerheid.
Zelf verhuizen is goedkoper, maar is een hoop werk. Vraag vrienden of familie om hulp en huur een verhuisbus met voldoende verhuisdozen.
> Hulp nodig bij je verhuizing? Plan nu je verhuizing
Je verhuisdatum is gepland, wat nu?
Adreswijziging
Allereerst is het belangrijk om de verhuizing door te geven aan de gemeente waar je gaat wonen. Dit moet binnen vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen na je verhuisdatum. De datum die je op de aangifte als verhuisdatum vermeldt, geldt als de datum van de verhuizing. Dit kan vaak online via de site van de gemeente worden geregeld.
Als je recht hebt op huurtoeslag, gaat samenwonen of weggaat van je partner moet je binnen vier weken je adres doorgeven aan de belastingdienst.
Hulp bij adreswijziging?
Neem contact op met je persoonlijke Assistent
Energiecontract en Internet, TV & Bellen-abonnement
Regel ruim een maand voor de verhuizing je energiecontract en Internet, TV & Bellen-abbonement. Opzegtermijnen duren vaak 30 dagen. Zo voorkom je dat je zonder stroom en internet zit in de eerste weken. Kijk voor meer informatie alvast naar de laatste twee stappen.
Verzekeringen
Controleer voor de verhuizing ook of je verzekeringen moet aanpassen. Overstappen naar een andere verzekeraar bij een verhuizing kan je een hoop geld besparen. Controleer je inboedelverzekering, opstalverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en autoverzekering.
Klussen aan huis
Grote klussen in je nieuwe huis zoals schilderwerk of een nieuwe vloer, kun je het beste voor de verhuizing plannen. Kleinere klussen in huis of aan de tuin kan ook na de verhuizing.
Grote verbouwingen en verduurzamen
Grote verbouwingen aan je nieuwe huis doe je vaak als eerste. Denk aan het plaatsen van een nieuwe keuken en het verbouwen van de badkamer. Of klussen aan het dak zoals het plaatsen van een dakkapel.
Tijdens deze verbouwingen is het verstandig om duurzame oplossingen zoals isolering (muur, dak en vloer), een warmtepomp of zonnepanelen te overwegen. Hiermee bespaar je op je energierekening en verhoog je de waarde van je huis.
> Ontdek alle opties om je woning duurzamer te maken
Klussen voor de verhuizing
Het is verstandig om te beginnen met het schilderwerk. Begin met het witten van het plafond, vervolgens het verven van de muren en daarna eventueel de trap.
Terwijl de verf moet drogen is het tijd om de elektra aan te leggen. Vervang zelf de stopcontacten of schakel hulp in van een elektriciën. Schakel voor het klussen altijd eerst de elektriciteit uit.
Als de verf droog is kan eventueel een nieuwe vloer worden gelegd. Begin altijd met een goede ondervloer voordat je aan de slag gaat met de bovenlaag.
Klussen na de verhuizing
Na de verhuizing is het tijd voor de kleinere klusjes in huis. Denk aan meubels die in elkaar moeten worden gezet of witgoed installaties. Heb je twee linkerhanden? Schakel dan gemakkelijk een timmerman of een specialist in.
Sla de tuin niet over tijdens de verhuizing. Trek het onkruid eruit, maai het gras en plaats bloemen en planten of leg een terras aan.
Nieuw energiecontract
Als je gaat verhuizen zijn er twee opties wat betreft je energiecontract. De eerste optie is je oude energiecontract meenemen. Bij de tweede optie stap je over naar een andere energieleverancier. In de meeste gevallen bespaar je het meeste geld door over te stappen.
Meld bij de eerste optie je energieleverancier zo snel mogelijk dat je gaat verhuizen. Dit kan in de meeste gevallen via de website van de energieleverancier.
Bij de tweede optie moet je het oude contract opzeggen en een nieuwe leverancier kiezen. Denk hierbij aan de opzegtermijn van 30 dagen en een overstapboete die je misschien moet betalen. Door het slaperstarief betaal je vaak steeds meer naarmate je langer bent aangesloten bij dezelfde energieleverancier. Regelmatig overstappen werkt daarom in je voordeel.
> Gemakkelijk overstappen? Vind de goedkoopste energieleverancier
Internet, TV & Bellen
Net als bij het energiecontract zijn er twee opties wat betreft Internet, Tv & Bellen bij verhuizen. De eerste optie is het huidige abonnement mee te verhuizen. De tweede optie is een nieuw Internet, TV & Bellen-abonnement.
Controleer bij de eerste optie of het mogelijk is om je huidige abonnement mee te verhuizen. Als je oude aanbieder niet levert op je nieuwe adres, hoef je geen resterende maanden van je contract te betalen en kan je kosteloos overstappen naar een nieuwe aanbieder. Houd er rekening mee dat sommige aanbieders kosten rekenen voor het meeverhuizen. Onder andere Fiber, Online en Tele2 rekenen deze kosten.
Bereken bij de tweede optie wat het kost om over te stappen. Als de oude aanbieder levert op je nieuwe adres, moet je de resterende maanden uit het contract doorbetalen. Alleen als je abonnement stilzwijgend is verlengd heb je één maand opzegtermijn. Vaak is overstappen voordeliger doordat prijzen stilzwijgend worden verhoogd.
> Gemakkelijk en voordelig overstappen? Vergelijk eenvoudig verschillende internetpakketten
Assistentie van A tot Z.
Meld je aan voor gratis assistentie tijdens het hele traject van een nieuw huis.
Het traject is verdeeld in de aankoop en de verhuizing. Ter illustratie, de aankoop begint met financiële inventarisatie en eindigt bij de overdracht. Vervolgens wordt tijdens de verhuizing alles geregeld rondom je nieuwe huis. Kortom, van verbouwing tot energiecontract.
HuisAssist voorziet je van advies tijdens het hele traject. Daardoor weet je precies wat je te wachten staat.
Gratis begeleiding
Op zoek naar begeleiding tijdens het gehele traject van een nieuw huis? Dan helpt HuisAssist je gratis op weg.
Eerst geef je aan bij welke stap je wilt starten. De stappen staan in chronologische volgorde. Daarna neemt de assistent telefonisch contact op. De assistent voorziet je van deskundig advies en verwijst je door naar een passende specialist. De assistent vergelijkt op basis van je voorkeuren honderden specialisten, zo hebben we voor iedereen een passende oplossing. Kortom, voor jou zoeken we altijd de beste deal, zodat je nooit te veel betaalt.
Later, op basis je vorderingen in het traject voorziet de assistent je van advies en herinnert je aan belangrijke punten. Zo ben je goed voorbereid en vergeet je geen belangrijke stappen. Hierdoor loop je geen onnodige vertraging op.
Assistentie van A tot Z
Ook na de aankoop staan we voor je klaar. Dat wil zeggen tijdens de hele verhuizing. Het traject is pas afgelopen als je huis is ingericht naar jouw wensen. Kortom, assistentie van A tot Z.