💡 De aanvraag is altijd gratis en vrijblijvend.
Gratis telefonisch advies
Kom snel in contact
KNB aangesloten notarissen
Alle prijzen incl. bijkomende kosten
0 x
passende notarissen in je mail
0
besparen op een notaris afspraak
0 +
nieuwe afspraken in de afgelopen week
KNB notarissen
Alleen KNB notarissen
0 x
passende notarissen in je mail
0
besparen op een notaris afspraak
0 +
nieuwe afspraken in de afgelopen week
KNB notarissen
Alleen KNB notarissen

Wat doet een notaris?

De taken van een notaris

Notarissen zijn wettelijke vertegenwoordigers die je informeren over de rechten en plichten van elke partij. Notarissen stellen rechtgeldige documenten op zoals leveringsakte, testament en hypotheekakte. Hierin worden afspraken tussen verschillende partijen rechtsgeldig vastgelegd, bij woningen is dit vaak tussen verkoper en koper. Dat is handig als een partij aan bepaalde verplichtingen moet voldoen.

Naast het schrijven en ondertekenen van documenten zijn notarissen ook verantwoordelijk voor het certificeren van de handtekening, naam, identiteit en woonplaats. Zo waarborgen ze de authenticiteit van documenten waarin afspraken tussen de partijen onder ede worden vastgelegd. Een gewaarmerkt document zal altijd als zodanig worden erkend door de autoriteiten (rechtsgeldigheid), omdat notarissen deze garantie geven met hun handtekening en zegel.
> Lees hier meer over wat een notaris doet

Is een notaris verplicht bij het kopen van een huis?

Bij de aankoop van een woning is een notaris verplicht. De keuze van de notaris zal je al moeten doorgeven, bij het tekenen van de koopovereenkomst. Om de aankoop van je nieuwe woning bindend te maken is een leveringsakte verplicht en mocht je een woning aankopen met een hypotheek zal de hypotheekakte ook worden gepasseerd bij de notaris. Alleen een notaris heeft de wettelijke bevoegdheid om deze rechtsgeldige akten op te stellen. Voor het opstellen van de leveringsakte en/of hypotheekakte werken notarissen vaak met een vasttarief.

Verschillende akten bij een woning

  • Koopakte (koopovereenkomst)

In de koopakte stemmen verkoper en koper in met de voorwaarden van de verkoop. De overeenkomst kan dan worden geregistreerd bij het Kadaster en wordt bindend voor beide partijen. Het voordeel van registratie is dat de koper gedurende 6 maanden beschermd is. Gedurende deze periode kan niemand hem of haar het eigendomsrecht ontnemen. Na 6 maanden heeft hij of zij een vrijstelling die Vormerkung wordt genoemd. Hij of zij is dan volledig beschermd tegen iets wat tijdens deze 6 maanden met het eigendom gebeurt.
Kosten Koopakte: 100 tot 400 euro
> Lees hier meer over een koopakte

  • Akte van hypotheek (hypotheekakte)

Een hypotheekakte is een akte waarin de voorwaarden van een hypothecaire lening zijn vastgelegd. De hypotheekakte wordt gewoonlijk opgesteld door een notaris. Een Hypotheekakte is vaak tussen de hypotheekgever (bijvoorbeeld een huis al onderpand) en hypotheeknemer (Bank of verzekeringsmaatschappij.
Kosten akte van hypotheek: 500 tot 1.100 euro
> Lees hier meer over akte van hypotheek 

  • Akte van levering (leveringsakte)

De akte van levering wordt opgemaakt door de notaris en ondertekend door de verkopende en kopende partij. Een afschrift van de akte wordt ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster. Op dat moment gaat de eigendom van het onroerend goed over op de nieuwe eigenaar.
Kosten akte van levering: 520 tot 1.600 euro
> Lees hier meer over wat een akte van levering is

  • Akte van levering & Akte van hypotheek

Bij het kopen van een woning met een hypothecaire lening worden deze twee akten gepasseerd. De akte van van levering zal eerst plaatsvinden met verkopende en kopende partij. Na het leveren van de woning, zal de verkopende partij vetrekken en zal de kopende partij alleen met de notaris de akte van hypotheek doornemen en ondertekenen,
Kosten akte van levering & akte van hypotheek: 900 tot 3.500 euro

  • Hypotheekakte en royement (oversluiten hypotheek)

Bij een hypotheekakte en royement, sluit je een nieuwe hypotheekakte af, en de oude akte schrijf je uit (royement) Er zijn verschillende redenen waarom je hypotheek zou willen herfinancieren. De voorkomendste reden is dat de rente op uw hypotheek is gedaald sinds je een lening bent aangegaan. Dit komt omdat de rente in de loop van de tijd is gestegen en gedaald.
Kosten akte van hypotheek & royement: 780 tot 1.300 euro
> Lees hier meer over het oversluiten van een hypotheek

  • Akte van verdeling

Een akte van verdeling komt het meest voor bij scheidingen en de lasten van een op twee namen staan. Dit wordt bij een akte van verdeling verdeelt en notarieel vastgelegd.
Kosten van verdeling: 900 tot 1.650 euro

Notarissen vergelijken

HuisAssist vergelijkt gratis en vrijblijvend notarissen die voornamelijk gespecialiseerd zijn in het opstellen van akten rondom de woning. Op basis van prijs, kwaliteit, afstand en bereikbaarheid. De kosten van een notaris hangen af van de werkzaamheden. Wanneer je notarissen vergelijkt met HuisAssist kun je direct de totale kosten bekijken, met de garantie dat deze kosten later niet hoger uitvallen. Het vergelijken van Notarissen bij HuisAssist werkt erg eenvoudig, vul je gegevens in en een van onze huisassistenten neemt vrijblijvend contact op om de vergelijking compleet te maken.

Onafhankelijke assistentie

HuisAssist biedt gratis en onafhankelijke assistentie bij het vinden van een passende notaris. Ben je op zoek naar een professionele notaris voor een akte rondom een woning? Dan bent je bij ons aan het juiste adres. Via HuisAssist vergelijk je gratis en vrijblijvend ervaren notarissen die je kunnen voorzien van een deskundig advies en een efficiënte dienstverlening.

Onze notarissen hebben jarenlange ervaring in het verrichten van notariële aktes voor verschillende situaties, zoals het opstellen van een koopakte, het opmaken van een testament of het verlenen van rechtsgeldige volmacht. Uiteraard werken alle notarissen volgens de wet- en regelgeving en houden rekening met uw specifieke wensen en behoeften. Zo bent je verzekerd van een zorgvuldig en eerlijk afhandeling van je zaken.

Bij HuisAssist kunt je ook terecht voor advies en/of het vergelijken van andere diensten zoals taxateurs, bouwkundige keurders of wil je juist verduurzamen? Bij HuisAssist helpen we je graag verder!

Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie of vergelijk direct de best passende notarissen.

> Lees hier alle tips over notarissen 

Hoe vind ik een notaris?

Voorkeuren van de makelaar
Makelaar keuze
Kies de beste makelaar
Makelaar contact

Vul je gegevens in

Ontvang de drie notarissen per mail

Jij kiest de juiste notaris

Notaris neemt contact op


Vul je gegevens in

 


Ontvang drie notarissen per mail

 


Jij kiest de juiste notaris

 


Notaris neemt contact op

 

Waarom een notaris via HuisAssist?

Gratis Advies

Gratis advies en begeleiding gedurende de koopovereenkomst en overdracht.

Persoonlijke Assistent

Advies op maat en persoonlijke begeleiding.

Beste Deals

Vergelijk en bespaar kosten op een notaris.

Betrouwbaar

We verwijzen alleen door naar betrouwbare notarissen.

Onafhankelijk

Er zijn geen notarissen die een voorsprong hebben.

Geen Verplichtingen

Je bent niet verplicht een afspraak te maken.

Alle diensten onder één dak

Veelgestelde vragen

Ja, de notaris zorgt naast het in orde maken van de benodigde akten voor juridisch advies. De notaris helpt mensen bij het aan- en verkopen van een huis om de afspraken rechtsgeldig en bindend te maken. Dit geldt niet alleen voor de koop- en leveringsakte, denk bijvoorbeeld ook aan een samenlevingscontract.

Ja, de leveringsakte en de hypotheekakte zijn allebei verplicht en worden allebei opgesteld door een notaris. Er is geen andere mogelijkheid om de aankoop bindend te maken.

De prijs van een notaris is erg afhankelijk van welke aktes er opgemaakt moeten worden. De kosten van een hypotheekakte liggen tussen de € 600 en € 1.100.  Bij een hypotheek- en leveringsakte liggen de prijzen van de notaris tussen de € 1.300 en € 2.100.

Er zijn verschillende manieren hoe notariskantoren werken. De prijs van diverse notariskantoren is erg laag, omdat alle aktes via één centraal punt worden opgemaakt. Wanneer je juist meer service verwacht kun je beter een notaris kiezen met wie je direct kunt schakelen. Dit heeft voordelen wanneer je veel verschillende aktes moet laten opmaken. Laat je dus goed informeren met wat voor een notariskantoor je werkt.

Ja, de kosten voor de notaris zijn volledig fiscaal aftrekbaar.

BLOG

Sleuteloverdracht

Wat is een akte van levering

Notaris
Een akte van levering is een belangrijk document bij de overdracht van eigendom van een woning. Het is een officieel document dat de verkoper en de koper, de details van…
Lees verder